Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Eesti esimene biometaanil sõitev töölaev sai kiilu

Uus töölaev sõidab erinevate energiaallikatega. Biometaaniga saab kulgeda vähemalt tuhat meremiili ning akutoitel kuni kaks tundi kiirusel viis sõlme.
Uus töölaev sõidab erinevate energiaallikatega. Biometaaniga saab kulgeda vähemalt tuhat meremiili ning akutoitel kuni kaks tundi kiirusel viis sõlme. Foto: Baltic Workboats

Eile toimunud pidulikul tseremoonial sai kiilu Riigilaevastiku uus biometaanil ja elektril liikuv mitmeotstarbeline töölaev. Laeva projekteerib ja ehitab Eesti ettevõte Baltic Workboats ning see valmib 2026. aastal.

Tseremoonia käigus paigaldati kiilu külge traditsiooniline laevale õnne toov münt ja kingiti laevale ja laeva ehitajatele graveeritud tahvlid. Samuti anti üle laeva klassifitseerimisühingu sertifikaat.

«Kiilupanekut peetakse laeva sünnihetkeks ning sellega on enam kui kolm tonni kaaluv esimene kiiluplokk nüüd paigas. Konteksti mõttes on see siiski vaid poolteist protsenti kogu laeva kaalust,» ütles Riigilaevastiku arendusteenistuse direktor Sander Sääsk.

Laeva sünnihetk ehk kiilupanek.
Laeva sünnihetk ehk kiilupanek. Foto: Riigilaevastik

Praeguseks on valmis esimene osa laeva põhjast. Edasi jätkub töö laevakere konstruktsiooniga, jaanuarist alustab Baltic Workboats tekiehitise ehitustöödega. Laeva korpus valmib Poola laevatehases Damen Shipyards Gdansk. Suve alguses tuuakse töölaev aga Eestisse, kus tehakse suurem osa töödest ning laev ka päriselt kokku pannakse.

Baltic Workboatsi juhatuse esimees Margus Vanaselja kinnitab, et laev saab täpselt selline nagu Eesti vetes aastaringseks tööks vaja: «Tegemist on Eesti esimese täielikult alternatiivkütustel liikuva töölaevaga. Biometaanil sõitvaid gaasilaevu on kogu maailmaski veel väga vähe, aga tulevik on kindlasti paljulubav ning Eesti saab olla edaspidi suunanäitajaks.»

Lisaks peamisele kütusele ehk biometaanile on ehitatav laev varustatud akupangaga, mis lubab liikuda ka elektril. Biometaaniga saab laevaga sõita vähemalt tuhat meremiili ning akutoitel kuni kaks tundi kiirusel viis sõlme. Samuti on võimalik akutoitel kuni kümme tundi ankrus seista, mis muudab laeva kasutamise senistest valikutest tunduvalt rohelisemaks.

Riigilaevastiku kinnitusel tagab uus mitmeotstarbeline töölaev suurema võimekuse regulaarseteks poitöödeks, laevateede hoolduseks, kaasaegseteks teadusuuringuteks, reostustõrje korraldamiseks ja päästeoperatsioonideks.

«Uus laev on sisuliselt multiplatvorm – kõiki erinevateks töödeks vajalikke seadmeid ei ole küll pidevalt vaja laeval hoida, aga võimekus nende paigaldamiseks ja kasutamiseks on alati tagatud,» lisas Sääsk.

Laeva pikkus on ca 38 meetrit, laius ca 10 meetrit ning maksimaalseks kiiruseks kuni 12 sõlme. Töölaeva elueaks on hinnanguliselt 30 aastat, kuid Riigilaevastiku arendusteenistuse direktor usub, et uus laev teenib Eestit heaperemeheliku ekspluatatsiooni korral oluliselt pikemaltki.

2026. aasta kevadel tööd alustav laev vahetab välja Soomest tähtajaliselt prahitud poilaeva Sektori.

Mitmeotstarbelise laeva projekteerimis- ja ehitustööde lepingu maksumus on 22 miljonit eurot ning laeva operaatoriks ja peakasutajaks saab Riigilaevastik.

Projekt on rahastatud Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEU vahenditest ja riiklikest omavahenditest.

Tagasi üles