Kohus võttis Tallinki ametiühingu vastu esitatud töörahu säilitamise nõude menetlusse, kuid streik toimub

Erkki Erilaid
Copy
Tallinki uus lipulaev MyStar.
Tallinki uus lipulaev MyStar. Foto: Sander Ilvest

Täna lõunal võttis Harju Maakohus menetlusse AS-i Tallink Grupp, OÜ Hansaliin ja OÜ HT Laevateenindus hagi Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu (EMSA) vastu kollektiivlepingu täitmise ja töörahu säilitamise nõudes.

«Hagi esitamisega soovib Tallink, et kohus tuvastaks, kas ametiühingul on õigus streigi korraldamiseks meie opereeritavatel laevadel olukorras, kus poolte vahel kehtib töörahu säilitamiseks kohustav kollektiivleping ning poolte vahel ummikusse jooksnud läbirääkimisi püütakse lähendada riikliku lepitaja juures algatatud lepitusmenetluses,» ütles Tallinki kommunikatsioonijuht Katri Link.

EMSA teatas, et nad korraldavad täna, 16. jaanuaril, algusega 17.30 kolmel laeval tunniajase hoiatusstreigi tööseisakuga, avaldamaks survet palgaläbirääkimiste käigule. Ametiühingu hinnangul pole senine 7–10-protsendine palgatõus kaheaastase perioodi jooksul, arvestades elukalliduse tõusu ja sellest tingitud reaalpalga langust töötajatele, vastuvõetav.

EMSA esimees Jüri Lember kinnitas, et hoolimata kohtumenetlusest streik toimub. «Tallink leiab hagis, et streik on justkui ebaseaduslik, meie nii ei arva. Suur laevafirma võiks natuke seadust lugeda,» ütles Lember.

Tallinki kommunikatsioonijuht Katri Link kinnitas, et Tallinki laevad jätkavad esmaspäeval opereerimist vastavalt graafikule.

Reedel teatas laevafirma, et EMSA-poolsest läbirääkimiste katkestamisest sõltumata tõstis Tallink alates 1. jaanuarist 2023 kahepoolse kokkuleppe alusel meretöötajatega palkasid, mida on tehtud viimastel aastatel ka varem, sõltumata pandeemiast ja geopoliitilisest olukorrast tingitud majandusraskustest. Link märkis, et Tallinki-poolse töötasu suurendamise kokkuleppe oli reedese seisuga allkirjastanud üle 87 protsendi Tallinki meretöötajatest.

Tema sõnul katkestas 2022. aasta detsembris EMSA ootamatult ühepoolselt Tallinki ja ametiühingu vahel käimas olnud kollektiivlepingu läbirääkimised ning pöördus edasiste läbirääkimiste jätkamiseks riikliku lepitaja poole. «See protsess koostöös riikliku lepitajaga on praegu käimas, ootame esimese kohtumise määramist lepitaja poolt,» lausus Link.

Praegu, kui protsess riikliku lepitajaga läbirääkimiste jätkamiseks on käimasolev ning olemasolev kollektiivleping kehtiv, on EMSA välja kuulutatud hoiatusstreik Tallinki hinnangul seadusega vastuolus ning ettevõte on sunnitud astuma samme õiguskaitse saamiseks ja töörahu säilitamiseks ning on esitanud vastava hagi kohtule. Ebaseadusliku streigi korral nõutakse kahjud sisse Eesti Meremeeste Sõltumatult Ametühingult.

Ametiühingu hinnangul on aga töörahu säilitamise kokkulepe juba lõppenud. Reedel teatas ametiühing, et kollektiivlepingu palgaläbirääkimisi alustati juba septembri lõpus ja Tallinki esindusega on kohtutud seitsmel korral. EMSA hinnangul puudus tööandja poolel tõsine soov töötajate argumentide mõistmiseks, mis puudutasid nii Tallinkis makstavate töötasude pikaajalist mahajäämust Eesti tööturul toimunud keskmise brutopalga olulisest kasvust kui ka elukalliduse ligi 20-protsendist tõusu.

Tööandja ei esitanud EMSA väitel ametiühingule kolme kuu jooksul ühtki veenvat argumenti, mis oleks kinnitanud ettevõtete võimetust töötajate palganõudmisi rahuldada. Juba enne Covid-19 kriisi olid Tallinki laevaperedele makstavad kollektiivlepingujärgsed töötasud EMSA sõnul umbes 10–15 protsenti madalamad kui konkurentidel teiste Eesti tööandjate juures, kes tegutsevad reisijate ja kaubaveoteenuste turul Soome-Eesti ja Rootsi-Eesti liinidel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles