IT-üksuse pidamine pole kulu, vaid pikaajaline investeering

Joosep Põllumäe
, Elisa valdkonnajuht
Copy
IT-meeste tööpõld.
IT-meeste tööpõld. Foto: CHROMORANGE / Primoz Jenko, via www.imago-images.de

IT-üksuse pidamine pole kulu, vaid pikaajaline investeering – aga ainult siis, kui seda õigesti teha, räägib Elisa valdkonnajuht Joosep Põllumäe.

Igas ettevõttes on oma tulu- ja kuluread ning kuigi suurem osa organisatsioone mõistab selgelt, milliseid tegevusi ühele või teisele poole määratleda, siis pole haruldased juhud, kus juhtkond kirjutab paberil või omas peaks kuluks kõik, mis otseselt kliendi taskust raha ettevõtte kontole ei liiguta – olgu selleks IT, turundus, personalitöö või büroojuhtimine. Lennukilt ebamõistlikult raha külvates võib see liigitus ka täpne olla, kuid selgete eesmärkide, äriloogika ning plaani puhul peaks nii IT- kui ka kõiki teisi tugiüksuseid käsitlema pigem investeeringuna, mitte pika hambaga peetava kuluartiklina.

Iga ettevõte on omamoodi ja pakub kaupu või teenuseid mingil erineval moel, mistõttu on tarvis erinevate osakondade ja rollide pidamist ka erinevalt põhjendada. Seejuures ei saa aga ükski juhtkond eeldada, et tulusaks töötajaks või üksuseks saab pidada vaid müüki. Jah, nende kaudu võib küll majja jõuda otsene sissetulek, kuid kui IT-inimesed poleks teinud ilusat kodulehte, personaliosakond leidnud õigeid inimesi või büroojuht organiseerinud lennupileteid õigele messile, siis kannataks selgelt ka kõikide teiste üksuste töö ja tulemuslikkus.

See aga ei tähenda, et ühtegi rolli, osakonda või ärisuunda tasuks elus hoida lihtsalt seepärast, et see tundub kui hea investeering tulevikku. Iga organisatsioon võib endale üles ehitada meeletu IT-tiimi ja teha nägu, et niimoodi tehakse ära kõik suured asjad, kuid kui värbamistegevuse ja meeskonna pidamise taga pole Exceli-tabelit, mis näitaks, kuidas tehtav investeering ühel hetkel numbrid roheliseks aitab muuta, siis võikski olla õigem kõik seni tehtu pigem kulude – isegi mõttetute kulude – alla liigitada.

Sisutut tööd pole mõtet teha

Seetõttu on oluline mõista, et IT-meeskonda ja -taristusse ning ka kõikidesse teistesse tugiüksustesse tehtav investeering saab tulus olla vaid siis, kui tehtavate käikude taga on selge äriline loogika. Pole mõtet tööle võtta veel kümmet arendajat, kui teenuste eest vastutavad tootejuhid tunnetavad, et tegelikult saaks kõik nende soovitu tehtud ka praeguste inimestega. Laienemine ja haarde suurendamine on küll tore, kuid investeeringud investeeringute tegemise pärast lõppevad harilikult miinuses.

Niisamuti ei tasuks aga langeda ka teise äärmusesse ning investeeringute tegemisse liiga ettevaatlikult suhtuda. Kui äripoolel on selged nõudmised ja visioon millegi suure ära tegemiseks, kuid IT-pool ei suuda oma praeguste ressrussidega neile ootustele vastata, tulekski meeskonda laiendada ning teha vajalikud kulutused, mis aitavad uue ja eelduslikult tulusa teenuse või toote turule tuua. Neid otsuseid saab aga teha vaid reaalsel äriloogikal põhinedes ning IT-osakond ei saa iseseisvalt oma väikest kuningriiki ehitada – IT on traktoripark ning äriloogika on see, mis peab näitama, millisele põllule minna, mitut masinat vaja läheb ja kui kiirelt ning milliste agregaatidega peab töö tehtud saama.

Iga investeering ei too kohest tulu

Laia pildi ja suuremate investeeringute kõrval ei tasu ka tähelepanuta jätta väiksemaid tegevusi ning seda, mis aitab IT-tiimi või mõne muu tugiüksuse teravana hoida. Kuigi kaugelt vaadates võib tunduda mõttetu, et mõni IT-tiim ehitab nädalakese proof-of-concept lahendust, mida ilmselt veel lähiaastatel praktikas rakendada ei saa, siis on ka oma roll sellel. Iga uus katsetus ja millegi teistsuguse proovimine aitab meeskonna teravana hoida, aitab tiimiliikmeid motiveerida ning valideerida ideid, mida seni reaalsuses katsetatud pole. Seda kõike selleks, et kui ühel hetkel on päriselt vaja midagi sarnast teha, oleks vajalikud oskused ja eelnevad kogemused kiirelt varnast võtta.

Millegi tulusaks või kulukaks tegevuseks lugemine sõltub mõistagi ka tugevalt organisatsiooni kultuurist ja sellest, mis on juhtkonna lõplik eesmärk. Kui visiooniks on nii kiirelt kui võimalik taskud raha täis ajada ja siis pauguga lõhki minna, võib tõesti pidada kõike peale otsese müügitöö kuluks. Kui aga organisatsioon panustab pikaajalisele äriedule, kliendirahulolule ning sellele, et olla päriselt hea koht kus töötada, on iga mõistlikult läbimõeldud tegevus pigem tulus investeering, kui ebavajalik kulu.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles