SASil ajas üks häda teist taga, investorile on aktsia katastroof

Romet Kreek
, majandusajakirjanik
Copy
Streigi tõttu väljumisi tühistanud SAS palus pankrotikaitset
Streigi tõttu väljumisi tühistanud SAS palus pankrotikaitset Foto: AFP/SCANPIX

SAS on pikka aega hädas olnud. Pankrotikaitsega ennast päästa üritav Skandinaavia lennukompanii on püüdnud piloteerida suure võlakoorma, karmi konkurentsi ja kasvavate kulude tõttu tekkinud rahaliste raskustega. Turism on taastumas koroonast, mis on toonud kaasa järsu lennureisimise kasvu. Viimasega ei saa hakkama ei Euroopa lennujaamad ega lennukompaniid. Samal ajal leidsid SASi piloodid, et aeg on streikida, kuna pole põhjust rahul olla palga ega kulude kärpimise plaanidega.

SASi on keeruline ree peale tagasi saada. Veebruaris teatas ettevõte plaanist kaasata 9,5 miljardit Rootsi krooni raha ja vahetades 20 miljardi krooni väärtuses võlgu aktsiateks.

Rootsi ja Taani valitsusel, kellel kummalgi on 21,8 protsendine osalus ettevõttes, on erinev arusaamine, kuidas kompanii vee peale aidata.

Taani keeldub võlga korstnasse kirjutamast, vaid soovib suurendada osalust ettevõttes. Rootsi ei taha uut raha ärisse süstida. Rootsi riik on juba aastakümnetega süstinud enam kui kaheksa miljardit Rootsi krooni ettevõtte aktsiakapitali ja on valmis nende osaluse vähenemisega. Pikemas perspektiivis tahab Rootsi lahkuda SASi omanikeringist, kirjutas Reuters. Norra müüs viimase kümne protsendise osaluse ettevõttes juba 2018. aastal, kuna ei pidanud vajalikuks riigi osalemist lennundusettevõtete omanikeringis. Siiski on Norra riik seotud SASiga, kuna laenas ettevõttele pandeemia ajal 1,5 miljardit Norra krooni.

Aga miks on üldse ettevõte sellises seisus, et investorid vangutavad pead?

Edutu ettevõte pole kogu aeg selline olnud, kuid aastakümneid on kompanii hädameres. Tiibadega ametiühingust omanikutulu soovijad peaksid olema ammu alla andnud, sest viimati maksis lennukompanii dividendi 2001. aastal. Aktsiast on hiilgeaegadest järel riismed. 2007. aasta alguse hinnatasemelt on aktsia kukkunud 99,7 protsenti. Teisipäeva pärastlõunal jätkas aktsia kukkumist, laskudes 14 protsendi võrra 0,531 Rootsi kroonini.

1980ndatel maailma parimaks lennukompaniiks nimetatud ettevõte kaotas mullu 6,5 miljardit Rootsi krooni käibega, mis oli vaid kolmandik pandeemiaeelsest ajast. Lisaks rahalistele raskustele on klienditeenindus alla käinud. Trustpiloti tarbijaküsitlusel sai SAS viiest tähest vaid 1,5, edestades küll 1,4 tähte saanud Ryanairi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles