KULTUURIS KUUM Heaoluühiskonna eksistentsiaalne üksindus ja Ukraina sõjapõrgu

, teatrikriitik
Copy
John Malkovich Bernard-Marie Koltèsi näidendis «Puuvillaväljade üksinduses» Läti Kunstiteatri laval. 
John Malkovich Bernard-Marie Koltèsi näidendis «Puuvillaväljade üksinduses» Läti Kunstiteatri laval. Foto: Māris Morkāns/Läti Kunstiteater

Riias teatrivaatajaile heidetud valik: kas teater või video, kas hästitempereeritud esteetiline konserv või elus teater?

Oma festivalikogemustele mõeldes seadsin kunagi endale lohutava kriteeriumi: kui oled festivalil näinud vähemalt üht tipplavastust, siis on käik korda läinud. Riias õnnestus ülemöödunud nädalal näha kahte suurepärast lavateost: ühes helendasid ekraanil Hollywoodi filmistaar John Malkovich ja rahvusvaheliselt tunnustatud Leedu teatri- ja filminäitleja Ingeborga Dapkūnaitė, teises käisid laval sõjapõrgust läbi Kiievi draama- ja komöödiateatri näitlejad.

Võrreldes Eestiga on Riia teatrielu rahvusvahelisem. Esirinnas on Läti Kunstiteater (Dailes teātris) – praegu on repertuaaris lavastused viielt välislavastajalt: Ildiko Gáspár Ungarist («Ninasarvik»), Lukasz Twarkowski Poolast («Rothko»), Amy Marchant Suurbritanniast («Hullemast hullem»), Priit Pedajas («Kevade»), Venemaalt emigreerunud Timofei Kuljabin («Puuvillaväljade üksinduses»). Omaette märk on seegi, et Kiievi teater andis oma lavastuse «Halvad teed» Euroopa turnee esimese etenduse just Läti Kunstiteatris. Aasta alguses lavastas Läti Rahvusteatris Ivar Põllu. Ooperi- ja balletiteatri juurde kuuluvad loomulikult rahvusvahelised tegijad. Eestis liiguvad meie lavastajad pigem ühest teatrist teise. Kõige rahvusvahelisemad on R.A.A.A.M ja Vaba Lava, ka VAT on varmas külalisi kutsuma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles