Esimest korda nähti Eestis aurulaeva 1827. aastal, kui Tallinna sadamasse saabus inglaste ratasaurik, mis kandis valitseva kuninga nime – George IV. Britid olid nimelt huvitatud laevaliini käivitamisest Peterburi ja Inglismaa vahel. Kümmekond aastat hiljem seadis Turu laevaselts sisse regulaarse reisiliini oma sadama ja Peterburi vahel, külastades teel ka Tallinna ja vahel Riiat. Kummalisel kombel aga sai esimeseks linnaks, kes esimese Eesti oma aurulaeva ehitas, hoopiski sisemaal asunud Tartu. Uhke Juliane Clementine tegi oma esimese reisi vana kalendri järgi 15. mail 1843. aastal, ehk siis uue kalendri järgi 27. mail.

Kuidas transportida peegleid?

Muidugi ei ehita keegi nii kallist asja ilma tungiva vajaduseta. Nii oli see ka Tartus. Kõik sai alguse sellest, et peegleid oli tarvis tervelt Peterburisse toimetada. Nimelt asus juba 18. sajandi lõpust Võisiku mõisa maadel Venemaa suuruselt teine peeglivabrik: Katarina-Lisete ehk Rõika-Meleski peegli- ja klaasikoda. 1830. aastate lõpul juhtis seda energiline Carl Georg Amelung. Ta oli kuulsa peeglivabrikantide suguvõsa järeltulija, kelle esivanemad olid olnud tuntud Grünenplani keiserliku peeglivabriku rentnikud Braunschweigis.

Kommentaarid
Copy