Lugeja küsib: kas klienditeenindajal on õigus tööl istuda?

Magnus Altküla
, Tarbija toimetaja
Copy
Veebipoes on olulised kvaliteetsed fotod ja tootekirjeldused.
Veebipoes on olulised kvaliteetsed fotod ja tootekirjeldused. Foto: Pexels / CC0 Licence / Artem Beliaikin

Tööinspektsioonile kirjutas kaubanduskeskuse riidepoe klienditeenindaja, kes kurtis, et tema ülemus ei luba tal müügisaalis istuda. Kas selline käitumine tööandja poolt on seaduslikult õigustatud?

«Istumisvõimalus on küll tagaruumis olemas, kuid väga harva saab seda kasutada, sest kogu aeg tuleb kliente teenindada või kaupa välja panna. Jalad on pinges ja valutavad,» rääkis klienditeenindaja oma olukorrast ning päris, mida sellises olukorras teha ja kas tal peaks olema õigus tööpäeva jooksul jalgu puhata.

Tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant Indrek Avi vastas, et lihaspinge ja valu on ülekoormusele viitavad sümptomid, mille eiramisel võib aja jooksul välja areneda ülekoormushaigus. «Järjepideva seismise või kõndimisega töö võib ülekoormata lihaseid, kõõluseid, sidemeid, liigeseid ja pehmeid kudesid, kui tervisekahjustuste vältimiseks ei ole rakendatud abinõusid või need reaalselt ei toimi,» selgitas ta. Kui tööandja ülekoormushaigestumist arvesse ei võta ja töö mõjub töötaja tervisele, on Avi sõnul ainuõige selllest tööandjat teavitada. «Nii saab pöörata tööandja tähelepanu olukorra tõsidusele,» lisas ta.

Töötervishoiu ja tööohutuse seadus ütleb, et tööandja peab töötaja ülekoormuse vältimiseks töö võimalikult sobivaks kohandama. Selle kohustuse raames peab tööandja võimaldama töökohal tööaja hulka arvatavaid vaheaegu. «Üldjuhul ei vähenda ülekoormushaigestumise riski üksnes vaheaegade võimaldamine ning rakendada tuleb ka teisi abinõusid. Näiteks aitab teenindusleti põrandale paigaldatud põrandamatt vähendada jalgade ülekoormust, töötajale antakse mugavad tööjalanõud, teda julgustatakse vaheaegu pidama, vähendatakse töövahetuse pikkust ja vajadusel võetakse tööle täis- või osalise tööajaga töötajaid,» rääkis Avi abinõudest, mida tööandjad kasutama peaksid. 

Kui töötingimused ei võimalda puhkamiseks mõeldud ruumis piisavalt töökoormusest taastuda, tuleb paigutada kliendialasse toolid ja lubada nendel istuda, kinnitas Avi töötaja õigusi. «Seismisele ja kõndimisele vahelduvad lühikesed ja sagedased istumispausid või vähemalt nõjatumine vähendavad koos teiste abinõudega väsimust ja ülekoormusriski oluliselt,» rääkis ta.

Kui tööandja abinõusid ei rakenda, võib töötaja tööinspektsiooni poole pöörduda, kes saab vajadusel teostada järelevalvet nõuete täitmise üle. Samuti võib pöörduda arsti poole ning arsti otsuse alusel nõuda tööandjalt oma töötingimuste (ajutist) kergendamist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles