Reinvere ooper on Beethoveni juubeliaasta üks originaalsemaid sündmusi  

Ia Remmel
, ajakirja Muusika peatoimetaja
Copy
25. jaanuaril kõlas esmaettekandena Regensburgi auväärses teatris ooper «Minona», mille libreto ja muusika autor on eestlane Jüri Reinvere. Fotol eakat Minonat, keda peetakse Beethoveni tütreks, kehastanud Rumeenia päritolu lauljatar Teodora Varga. FOTO: Jochen Klenk
25. jaanuaril kõlas esmaettekandena Regensburgi auväärses teatris ooper «Minona», mille libreto ja muusika autor on eestlane Jüri Reinvere. Fotol eakat Minonat, keda peetakse Beethoveni tütreks, kehastanud Rumeenia päritolu lauljatar Teodora Varga. FOTO: Jochen Klenk Foto: Jochen Klenk

Saksamaale Beethoveni aastaks kirjutatud «Minona» on Jüri Reinvere kolmas suur ooper.

Ooperi loomine on heliloojale kahtlemata üks elu kõige huvitavam, kuid ka töömahukam ja raskem väljakutse. Vähestel heliloojatel õnnestub tänapäeval kirjutada loometee vältel mitu ooperit, kuid Reinvere kolmas ooper annab lootust, et see teekond võib tal jätkuda. Reinverel on heliloojana olemas selle keeruka žanri jaoks väga vajalik dramaturgiatunnetus, samuti tervikutaju ning ta oskab ooperit kirjutada vokaalselt – see tähendab lauljale sobivalt, mis jääb kõigi eksperimentide kõrval, mida ooperiga on aegade jooksul tehtud, selles žanris põhjapanevaks.

Kõigi tema kolme ooperi – «Puhastus», «Peer Gynt» ja nüüd «Minona» – ühine joon on tugev libreto ja hästi üles ehitatud dramaturgia. Selle taga on aga Reinvere unikaalne omadus, et ta kirjutab ooperitele ise libretod. «Minona» erineb tegevuslikult ja ka sisuliselt tugevalt kahest esimesest ooperist. «Puhastus» ja «Peer Gynt» on rohkem tegevusele orienteeritud ja kiirelt muutuva süžeega teosed, «Minonat» võiks aga nimetada psühholoogiliseks ooperiks, kus tegevus toimub pingestatud dialoogides ja monoloogides. Lähtuvalt «Minona» teiselaadsest dramaturgilisest tüübist on siin ka väljendusvahendeid kasutatud teistmoodi. Varasemast veel suuremat tähelepanu on pööratud vokaalpartiile, kus avanevad nii emotsionaalsed seisundid, tegevus kui ka ajaline perspektiiv. Väga oskusliku orkestrile kirjutajana tuntud Reinvere kasutab siin orkestrit pidevas sümbioosis vokaalpartiiga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles