Soomere: sadamate haldamisel tuleb arvestada, kust suunast tuul puhub

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Tarmo Soomere FOTO: Sander Ilvest
Tarmo Soomere FOTO: Sander Ilvest Foto: Sander Ilvest
  • Kliima soojenemise tõttu muutunud tuulesuunad mõjutavad rannikut ja sadamaid
  • Taristuettevõte peab arvestama muutusi looduses, majanduses ja maailmapoliitikas
  • AS Saarte Liinid 25. aastapäeva konverentsil arutati meremajanduse tulevikku

AS Saarte Liinide 25. aastapäeva konverentsil Kuressaares arutlesid muutuste üle merel, maal ja majanduses Eesti Teaduste Akadeemia president Tarmo Soomere, transiidi- ja transpordiekspert Raivo Vare, MKMi kantsler Ando Leppiman ja MKMi osakonnajuhataja Indrek Gailan.

TA president ja rannikutehnika professor Tarmo Soomere ütles oma ettekandes muutustest maailmameres ning Läänemerel, et kui tahame kiiresti muutuvas maailmas ellu jääda, tuleb eristada ebameeldivaid muutusi fataalsetest. Tema sõnul on Läänemere seisundi halvenemine ja hapnikuvaeste piirkondade laienemine globaalse kliimamuutusega otseselt seotud. Valitsevate tuulesuundade muutuse tõttu on hapnikurikka ookeanivee suuremahulised sissevoolamised Läänemerre viimase poole sajandi jooksul vähenenud kuuelt korralt aastas keskmiselt ühe korrani viie aasta jooksul. 

«Golfi hoovuse nõrgenemine on lokaalne probleem. Veemasside transpordi seiskumine ja ookeanivee hapnikuga rikastamise lõppemine jäätekke vähenemise tõttu Põhja-Atlandil on globaalne probleem. Kliimamuutuste võti on Arktikas ja vähem Antarktikas,» märkis Soomere ning lisas, et Eesti peaks oluliselt suurendama oma aktiivsust Arktika Nõukogu tegevuses.

Tuulte suuna muutumise ebameeldiv tagajärg sadamapidajatele on lainete suuna muutumine, mis võib ranna ümber kujundada mitte aastakümnete, vaid tundidega. Sadamakohad on valitud ajalooliselt väljakujunenud rannajoont arvestades ning pole kaitstud ebatavalisest suunast tulevate tormide eest. Varasemast erinevast suunast puhuv tormituul ei pea olema kuigi tugev, et lained sadamarajatistele ja sadamas seisvatele alustele tõsiseid kahjustusi tekitaksid, selgitas Soomere.

Raivo Vare kirjeldas maailmamajanduse ja globaalpoliitika mõju Eesti transpordile ning rõhutas, et üleilmsete jõujoonte ümberkujunemine ja Kagu-Aasia mõju suurenemine maailmas puudutab otseselt ka Eestit. Hiinlaste kavandatava Põhja-Jäämere laevatee kasutusele võtmine asetab Vare sõnul uude konteksti ka Helsingi-Tallinna tunneli ning Rail Balticu rajamise.

AS Saarte Liinide juhatuse esimees Villu Vatsfeld ütles ettevõtte 25-aastast ajalugu kokku võttes, et kunagi Väinamere saarte ühendussadamate haldamiseks loodud firma majandab praeguseks 18 sadamat, nende hulgas Eesti kõige lääne-, põhja-, ida- ja lõunapoolsemaid. 

«Kuigi tänini leidub inimesi, kes ettevõtte nime järgi oletavad, et me tegeleme kuskil reisijateveoga, on Saarte Liinidest saanud kogu Eestit hõlmav taristuettevõte, mille tähtsus nii regionaalselt kui ka riikliku transpordivõrgustiku osana ainult kasvab,» märkis Vatsfeld. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles