Soome sadamate toetusstreik ähvardab seisata Soome ekspordi

Copy
Laevakonteinerid. Pilt on illustratiivne.
Laevakonteinerid. Pilt on illustratiivne. Foto: WALLACE WOON/EPA/Scanpix

Soome sadamates töötavad lastijad alustavad neljapäeval kahepäevast toetusstreiki, mis ähvardab halvata Soome sadamate töö.

Kui auto- ja transporditöötajate ametiühingusse kuuluvad lastijad lõpetavad neljapäeva hommikul töö, seiskub kaubavedu sadamates kaheks ööpäevaks. 

«Soome ekspordi ja impordi käive on päevas umbes 350 miljonit eurot,» sõnas Soome tööandjaid ühendava majandusliidu (Elinkeinoelämän keskusliitto – EK) tegevjuht Jyri Häkämies.

«Kodumaiste kaupade osa koguekspordist on 30 protsenti. Osa sellest tuleb teisi kaubateid pidi, kuid kogu seisma pandud tootmist ei saa täielikult hüvitada. Mitu Soome ettevõtet on rahvusvahelise tarneahela osa ning sellesse ahelasse tekitavad streigid alati löögi ja mainekahju,» selgitas Häkämies.

Praegu seisavad Soome lipu all sõitvad laevad sadamates, sest meremeeste ametiühing osaleb postitöötajate toetusstreigis. Meremeeste ametiühingu toetusstreik aga mõjutab Soome eksporti oluliselt vähem kui lastijate oma. Lastijate toetusstreigil on mõju kogu eksporditööstusele – seiskub tegevus Soome suurimates kaubasadamates Hamina-Kotkas ja Vuosaares. Et toodangu transport tehasetest sadamatesse käib täpse ajagraafiku järgi, siis tekitab ahela katkemine suuri probleeme, mida annab pärast kaua lahendada.

«Kui kaubalaeva väljumine Soomest hilineb, ei pruugi see jõuda Kesk-Euroopast väljuvatele ookeanikaubalaevadele,» sõnas Hamina-Kotka sadama tegevusjuht Kimmo Naski. «Sel juhul hilineb kaupade kohaletoimetamine nädalaid.»

Soome ekspordist 28 protsenti liigub Hamina-Kotka sadama kaudu. Aastas käib sadamast läbi 700 000 konteinerit. Streigi ajal saabub sadamasse endiselt tuhandeid konteinereid, sest tööstus ei saa oma tootmist piirata. Kuid neid ei käitle keegi.

Hamina-Kotkasse saabub lisaks konteineritele ka lahtist kaupa, näiteks paber, tselluloos ja puidutoodang, mis jõuab alles sadamas konteinerisse. «Konteinerite hoiustamiseks on sadamaalal veel ruumi, kuid ladudes tuleb ruumipuudus kätte esimesena,» sõnas Naski. Tselluloosi ja paberit aga ei saa jätta lageda taeva alla, mistõttu tuleb see paigutada ladudesse, lisas ta.

Lastijate kahepäevane streik tekitab Soome ekspordile neljapäevase pausi. Näiteks Kotka sadamas tehakse tööd vaid laupäeval kella 15ni, pühapäeval ei lastita laevu üldse. Soome sadamates on praegu ka ületundide keeld, mistõttu võib laevade lastimine väga kergesti ka pooleli jääda.

Importkaupa toovad kaubalaevad nädalavahetusel tõenäoliselt Soome lastimist ootama ei saabu, kuna laeva viibimine sadamas võib maksta kuni 30 000 eurot ööpäev.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles