Eesti-Läti ajalookonverentsil räägiti raudtee minevikust

LEPM
Copy
Valgamaa kutseõppekeskuses Eesti-Läti ajalookonverentsil võeti vaatluse alla Valga ja Valka kui raudteelinnad.
Valgamaa kutseõppekeskuses Eesti-Läti ajalookonverentsil võeti vaatluse alla Valga ja Valka kui raudteelinnad. Foto: Valga vallavalitsus

Neljapäeval toimus Valgamaa kutseõppekeskuses järjekorras viies Eesti-Läti ajalookonverents. Konverents kandis pealkirja „ValgaValka kui raudteelinn“. Päeva jooksul räägiti erinevates võtmetes raudtee minevikust ja seda nii eesti kui ka läti keeles, kirjutab Valga vald oma Facebooki-lehel.

Konverentsi modereeris Kalev Härk ning esimesena andis konverentsi külastajatele tervitussõnad edasi Valga vallavanem Margus Lepik. „Meil on põnev ajalugu, mida tasub meelde tuletada. 19. sajandi lõpus ja 20. sajandi alguses kui raudtee siia linna tekkis, siis tõusis linnaelanike arv mitu korda ja tugevalt arenes tööstus- kõik seotud raudteega. Peaksime koos mõtlema sellele, et kas ja milline võiks olla see mootor, mis tõstaks meie piirkonna elanike arvu näiteks kahekordseks? Järgmisel aastal möödub ka sada aastat Valga ja Valka lahutamisest, mõtelgem meie aga sellele, kuidas Valgat ja Valkat veelgi enam ühendada. Soovin, et saaksite tänasest palju uusi teadmisi, uusi ideid edasi liikumiseks ning meeldivat konverentsi,“ rääkis Lepik.

Oma tervitussõnad edastas ka Läti kihelkonnaduuma tegevjuht Ainārs Zābers, kes tundis rõõmu paljude Valga ja Valka ühistegevuste üle. „Me korraldame ühiseid kultuuri- ja spordiüritusi, pidusid ning teisi sündmuseid. Viime koos ellu projekte ning heategevuslaatasid. Täna aga soovitan teil kõigil ajalukku tagasi vaadata, et saada uusi teadmisi Valgast ja Valkast. Nautige tänast konverentsi,“ sõnas Zābers.

Konverentsil oli kokku kuus erinevat ettekannet. Esimeses pooles kõlasid kolm eesti keelset ettekannet. Päeva alustas raudtee ajaloo uurija Karin Varblane, kelle ettekanne rääkis Valga-Mõniste kitsarööpmelisest raudteest, selle minekvikust, raudteejaamadest ning ka olevikust ja sellest, kuidas nüüd on võimalik neil radadel matkata tänu Roheliste Rööbaste matkarajale. Järgmisena astus üles Eesti Muuseumraudtee MTÜ tegevjuht Mehis Helme, kes tegi juttu linaraudteest, mis oli esimene juurdeveoraudtee Eestis ning peale teda esines Arvo Järvet MTÜ Eesti Veeühingust, kes rääkis raudtee veetornide ajaloost Kagu-Eestis.

Läti keelses pooles kõlasid samuti kolm ettekannet ning otsa tegi lahti Dace Bumbiere-Augule, kes on Alūksne turismiinfokeskuse juhataja asetäitja ja rääkis Aluksne – Valka kitsarööpmelise raudtee minevikust ja tänapäevast. Järgmisena esines Läti raudteeajaloomuuseumi direktor Ieva Pētersone, kelle ettekanne keskendus Valka-Riia raudteeliini kohale ja tähtsusele Läti raudteevõrgustikus 19. sajandi lõpul – 21. sajandi algul. Tänavusele konverentsile tõmbas joone alla Ligita Drubiņa Valka Koduloomuuseumist, kes rääkis raudtee rollist ValgaValka majanduslikus ja ühiskondlikus elus.

Konverentsi oli võimalik kuulata mõlemas keeles tõlkeseadmete abiga.

Konverentsi korraldasid Valga Muuseum, Läti-Eesti Instituut ja Valga Vallavalitsus.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles