AJA LUGU: Kui Kuressaare sai lõpuks lennuvälja

Mehis Tulk
, toimetaja
Copy
LABIDAMEHED: Töölised Roomassaare lennuvälja ehitusel 1940. aastal. Foto on pärit Vassili Mägi kogust, kelle isa Sergei on üks pildil kujutatud töömeestest.
LABIDAMEHED: Töölised Roomassaare lennuvälja ehitusel 1940. aastal. Foto on pärit Vassili Mägi kogust, kelle isa Sergei on üks pildil kujutatud töömeestest. Foto: Saaremaa muuseum

Kaheksakümmend aastat tagasi, 1939. aasta suvel hakati Roomassaare karjamaal lõpuks ehitama murukattega lennuvälja, mille rajamise plaani oli peetud juba seitse aastat.

Lennunduse ajalugu Saaremaal sai alguse 115 aastat tagasi, 17. detsembril 1904, kui õhupalliga Stockholmist startinud norralane Hans Fraenkel ja rootslane Carlson olid halbade ilmastikuolude tõttu sunnitud hädamaanduma Atla lahe rannikul. Fraenkel oli kõrgharitud insener, kellest sai muide mõneks ajaks Wildenbergi nahavabriku ametnik. 16. juulil 1905 abiellus ta Kuressaares Oscar Wildenbergi lapselapse Margarethega.

Esimene mootorlend Eestimaa kohal toimus 14. aprillil 1912. aastal, kui Vene õhusõitja Sergei Utotškin sooritas Tartus Raadil mitu õnnestunud lendu kahetiivalise Farman-tüüpi lennukiga. Saaremaa taevasse ilmusid mootorlennukid esimest korda Esimese ilmasõja ajal, mil Papissaarde rajati sõjalennukite baas, Läbarasse ja Kuressaarde aga lennusadamad. 1918. kevadel seati sisse lennupostiühendus Saaremaaga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles