Juhtkiri: kui juhid, siis juhi

Virumaa Teataja
Copy
Virumaa Teataja.
Virumaa Teataja. Foto: Meelis Meilbaum

Maanteeamet korraldab koos politsei- ja piirivalveametiga liiklusohutuskampaaniat “Kui juhid, siis juhi”, mis algas eile ja kestab 13. oktoobrini.

Kõrvaliste tegevustega on autoroolis tegeldud muidugi juba ammusest ajast. Mõnes mõttes pole vahet, kas rääkida mobiiltelefoni või kaasreisijaga. Kui vestlusteema mingil moel kõnetab või erutab, jääb sõiduki juhtimisele vähem tähelepanu. See võib omakorda tuua kaasa avarii.

Samas on varasemate aastatega võrreldes liiklustihedus ja sellest johtuv liiklusolukord muutunud kordades keerulisemaks, mis tähendab, et isegi murdosa sekundist võib saada määravaks.

Kindlasti sõltub palju juhi professionaalsusest. Mõni kogenum juht ei lase end kõrvalisest jutustamisest või tagaistmel nutvast lapsest häirida, ta suudab keskenduda liiklusele. Küll aga on selge see, et telefoniga toimetamine peab olema täiesti välistatud.

Kõikvõimalikud uuringud on näidanud, et kui juht räägib sõidu ajal mobiiliga, muutub tema võime ümbritsevat teadvustada ja tunnetada samaväärseks, nagu oleks ta joonud kaks-kolm pokaali veini.

Aga mis asi siis meid nõnda seda nutiseadet näppima ajab? Kümme aastat tagasi saime ilma sõnumeid saatmata rooli keeratud küll. Tunniajase sõidu jooksul ei tule enamasti kellelegi mingit elumuutvat sõnumit või teadet. Inimene on lihtsalt oma harjumuste ori.

Tähtsatele telefonikõnedele peab muidugi aeg-ajalt vastama, kuid selle jaoks, et telefoni ei peaks füüsiliselt käes hoidma, on olemas rakendusi. Mõlemad käed roolil ja silmad teel, on kindlasti ohutum sõita kui nõnda, et üks käsi hoiab telefoni ja teine kohvitopsi.

Lisaks on Eestis peaaegu iga tee ääres võimalik teha väike peatus ning telefoniga oma asjad ära ajada.

Eriti tasuks paus teha siis, kui tegemist on emotsionaalse või stressi tekitava kõnega, kuna võimendunud emotsioonid muudavad meeled veelgi hapramaks.

Lõppude lõpuks sõltub kõik ikka kasvatusest ja lastetoast. Keela või ära keela: ühed saavad keelutagi aru, et juhtimise ajal tuleb juhtida, teised peavad kõrvalise tegevuse eest saadud trahvi kiusamiseks ja riigikassa täitmiseks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles