Väätsa jalgrattamuuseumis toimub täna teedeajaloo päev

Anne Põder
Copy
2011. aasta sügiseni töötas üle saja aasta vanas majas kohalik postkontor. Siis otsustas Eesti Post sellegi aleviku keskele kolida. Vallavalitsus oligi küsimuse ees, mida tühja ja laguneva, kuid väärika ajalooga majaga peale hakata.
Ime sündis, imetegijaks osutus Valdo Praust (alumisel fotol kübaraga). Mees nagu orkester: küberneetik ja küberturvalisuse asjatundja, mõisaajaloo uurija, ajalooraamatute autor ja mõisaportaali www.mois.ee looja, kartograafiahuviline. Kõigele lisaks tohutu suure jalgrataste kogu omanik. 
Praust koos sõpruskonnaga MTÜst Eesti Jalgrattamuuseum otsis juba mõnda aega kohta, kus mitutsada jalgratast ja palju muud ratastega seonduvat püsivalt esitleda. 
Silma jäi tühjalt seisev vana vallamaja. 2013. aasta sügisel sõlmiski MTÜ Väätsa vallaga lepingu ja sai  ajaloolise hoone enda kasutusse. 
Samal sügisel algas remont ja 2014. aasta juulis oli võimalik juba kahes ruumis jalgrattatehnikat esitleda. Tänavu 17. maiks said valmis kõik kuus ekspositsioonisaali ning võis muuseumi ametlikult avada.
Nädal tagasi, 28. novembril kutsus Praust rahvast Väätsale jalgrattamuuseumi
jalgrattaajaloo konverentsile.
Ettekannetega esinesid spordiajaloolane Tiit Lääne, tehnikaajaloo huviline Rain Vaikla ja Valdo Praust. Huvilisi oli tulnud kokku üle Eesti.
Kes veel pole jalgrattamuusuemis käinud, minge tutvuge. Te ei kahetse. Väärikas vallamaja on saanud uue hingamise.
2011. aasta sügiseni töötas üle saja aasta vanas majas kohalik postkontor. Siis otsustas Eesti Post sellegi aleviku keskele kolida. Vallavalitsus oligi küsimuse ees, mida tühja ja laguneva, kuid väärika ajalooga majaga peale hakata. Ime sündis, imetegijaks osutus Valdo Praust (alumisel fotol kübaraga). Mees nagu orkester: küberneetik ja küberturvalisuse asjatundja, mõisaajaloo uurija, ajalooraamatute autor ja mõisaportaali www.mois.ee looja, kartograafiahuviline. Kõigele lisaks tohutu suure jalgrataste kogu omanik. Praust koos sõpruskonnaga MTÜst Eesti Jalgrattamuuseum otsis juba mõnda aega kohta, kus mitutsada jalgratast ja palju muud ratastega seonduvat püsivalt esitleda. Silma jäi tühjalt seisev vana vallamaja. 2013. aasta sügisel sõlmiski MTÜ Väätsa vallaga lepingu ja sai ajaloolise hoone enda kasutusse. Samal sügisel algas remont ja 2014. aasta juulis oli võimalik juba kahes ruumis jalgrattatehnikat esitleda. Tänavu 17. maiks said valmis kõik kuus ekspositsioonisaali ning võis muuseumi ametlikult avada. Nädal tagasi, 28. novembril kutsus Praust rahvast Väätsale jalgrattamuuseumi jalgrattaajaloo konverentsile. Ettekannetega esinesid spordiajaloolane Tiit Lääne, tehnikaajaloo huviline Rain Vaikla ja Valdo Praust. Huvilisi oli tulnud kokku üle Eesti. Kes veel pole jalgrattamuusuemis käinud, minge tutvuge. Te ei kahetse. Väärikas vallamaja on saanud uue hingamise. Foto: Kaarel Aluoja

Järvamaal Väätsal tegutsev Eesti jalgrattamuuseum korraldab Euroopa muinsuskaitsepäevade raames pühapäeval teedeajaloo päeva "Jalgrattamuuseum - muuseum Eesti iidsete teede keskpunktis".

Muuseumi esindaja Valdo Praust ütles, et Väätsal on muinas- ja keskajal asunud Eesti teedevõrgu keskpunkt, umbes midagi sarnast, nagu kaasajal on Mäos. Tallinna-Viljandi-Riia iidne talvine maantee on Väätsal  sajandeid tagasi ristunud ainsa Kesk-Eestit läbiva ida-lääne suunalise maanteega, mis ühendas varasematel sajanditel Ida- ja Lääne Eestit.

Selle maantee äärde on läbi aegade tekkinud nii Kareda küla, Paide linnus ja linn, Koluvere piiskopilinnus ja paljud muud ajaloolised paigad. Jalgrattamuuseumi maja - 1893. aastal valminud ajalooline Väätsa vallamaja - on ehitatud selle tähtsa teederistis asunud keskaegse talimaanteekõrtsi ülipaksudele müüridele.

Täna kell 16 tutvustatakse muuseumis muinas- ja keskajal Väätsal ristunud, kuid hiljem hüljatud ja unustatud iidseid maanteid. Ühtlasi räägitakse ka tollastest liikumisviisidest ning maanteekõrtsi rollist teeäärse taristuna.

Kell 18 algab Pilipenko perebändi kontsert "Teel".

Üritus on tasuta ja kõik huvilised on oodatud. Ühtlasi saab tutvuda ka jalgrattamuuseumi püsiekspositsiooniga, mis koosneb enam kui 120 ajaloolisest jalgrattast.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles