Lugeja kirjutab: Boltil on tõsiseid probleeme turvalisusega (5)

Aivar Pau
, ajakirjanik
Copy
Bolti takso.
Bolti takso. Foto: Postimees.ee lugeja foto

Pole kahtlust, et saarlastest mehepojad panid omal ajal aluse eestlaste ja paljude teiste riikide elanike jaoks edukale rakendusele. Ühe nupuvajutuse kaugusel on teenusepakkuja kliendist ja vastupidi. Palju raskem ei ole ka enam tööle saamine. Kuid kas kõik on ikka nii ilus ja roosiline, küsib Postimehe lugeja, kelle nimi on toimetusele teada, ent ei avalda seda, kuna see mõjutaks otseselt tema tööd ja isiklikku elu.

Olles selle rakenduse aktiivne kasutaja, nii vedajana kui ka kliendina, (viimast ainult välisriikides) olen näinud ja tundnud palju. 26.08.2019 Postimehes avaldatud artikkel elamisloata iraaklasest, kes sõidab Tallinnas Bolti, pani mind sellest avameelselt kirjutama.

Alustame kõige olulisemast, turvalisusest. Kui ettevõte nõuab, et isikul oleks teenindajakaart ja sõidukil sõidukikaart, siis üks või mõlemad võivad puududa.

Hiljaaegu läbiviidud testsõite tehes ja hiljem uurides juhtide ja nende sõidukite tausta, selgus, et ligi 60% vedajatest puudusid kehtivad sõidukikaardid. Sõidukikaart aga on linnavalitsuse poolt väljastatud luba, mis kinnitab, et sõiduk on teenusepakkumiseks kõlbulik.

Lisaks sellele võivad rooli taha sattuda ja teenust pakkuda ka need inimesed, kellel ei ole lube ega ka vastavat juhikontot.

Tänasel päeval on süsteem üles ehitatud kasutajanimele ja paroolile, mis tähendab, et oma rakendust laenata või kaotada kellelegi tuttavale või võõrale ei ole võimatu.  Läbi viidud testis selgus, et ükski klient, ei öösel ega päeval, ei pööra tähelepanu, kas roolis on sama isik keda kuvati tellimisel või mitte.

Lastevanematel soovitan kindlasti väga hoolikalt mõelda, kas oma võsuke lubada üksinda rakenduse kaudu autot tellima või mitte.

Turvalisuse teemadel edasi rääkides tuleb kindlasti ka välja tuua, et rakendus on parasjagu vigu täis. Küll juhatab see sõitma ringiga, soovitab pöördeid selleks keelatud kohtades ning näidates teatud asukohti täiesti vales kohas.

Näiteks Tartu Bussijaam asus viimati Tartu Kaubamajas ning Riia maanteelt lubas rakendus sooritada vasakpööret Akadeemia tänavale.

Kõik juhid on küll kohustatud jälgima liikluseeskirju, kuid kui rooli satub ebapädev või linnavõõras inimene, kes lähtub 100% rakenduse juhistest, võib pingelisemal hetkel tekitada tõsise liiklusohtliku olukorra.

Liiklusohtliku olukorra võib tingida ka juhi üleväsimus. On selge, et paljud sõidavad Bolti oma põhitöö kõrvalt või on olnud roolis üle mõistuse kaua. On teada juhtum, kus juht tunnistas kliendile üles, et ta on sõitnud 23h jutti, sellele eelnes ohtlik olukord, kus juht oleks peaaegu trammile otsa sõitnud!

On ilmnenud ka rakenduses üks viga juhi kahjuks, millest keegi ei räägi. Kui rakendustest sõit tellida, kuvab see sõiduhinna punktis a punkti b. Kuid kui klient soovib teha vahepeatuse, siis hind ei muutu. Ei muutu see ka siis, kui juht rakenduses muudab sihtkohti. Oli olukord, kus kliendilt läks sõidu eest raha maha vahetult enne sõidu alustamist.

Välja reklaamitud soodsad hinnad ja kiire kättesaadavus annavad samuti tõsiselt soovida. Tavalistel aegadel on hinnad küll tõesti soodsad ja transpordi saab kätte mõne minuti jooksul,kuid kui on nn.

Tipptund, võivad hinnad olla mitmekordsed ja autode saadavus kehv. Ühelt poolt võib see tekitada olukordi, kus kliendil läheb planeeritust rohkem raha arvelt maha ja teiselt poolt võib ta ise jääda maha näiteks bussist või rongist.

Viimaseks, aga ka mitte vähem oluliseks pean ma ettevõtte juhtkonna kalki ja üleolevat suhtumist oma koostööpartneritesse, juhtidesse ja töötajatesse.

Toonane Taxify sai end Eesti turule suuresti tänu klassikalistele taksojuhtidele. Igaühega suheldi eraldi ja paluti rakendus kasutusele võtta, lubades kokku taevamannat. Nüüd üle ilma tuntud idufirma on oma koostööparterid unustanud, algsetele kokkulepetele sülitanud ja koguni lubanud nad välja süüa! Otsene suhtlus oma autojuhtidega puudub.

Kõik on kas läbi e-posti või rakenduse. Juhi eksistents sõltub puhtalt tema aktiivsusest ning klientide poolt saadud hinnetest. Kui need kukuvad alla lubatud normi, on konto blokeeritud mõnest päevast koguni mõne kuuni. Probleemiga keegi ettevõttes ei tegele ja juht jäetakse ilma selgituse, koolituseta täiesti ripakile. Tõsi, kui oled igapäevaselt aktiivne juht ja teenindad kliente hästi, probleeme ei ole.

Lisaks olen läbi aastate märganud, kuidas ettevõtte juhtivatelt kohtadel olevad inimesed on järjepidevalt vahetunud. Tundub, et kui inimene näitab välja koostööd ja inimlikku suhtlemist, on temaga koostöö lõpetatud.

22.02.2019 andis Eesti Vabariigi president paljudele ettevõtjatele välja teenetemärgid. Seda ka ettevõtluse edendamise eest. Teiste seas oli Taxify üks loojatest, Martin Villig. Tõsi, idufirmast kasvada välja maailma tundud ettevõtteks ja tuua Eesti kaardile, on muidugi suur ja kiiduväärt saavutus. Ja kui vaadata nende poolt makstavaid makse, tuleb tunnistada, et on tõesti hea töö.

Kuid kas see on tõesti ainuke mõõdupuu?

Klassikalistest taksojuhtidest on korralikult üle sõidetud ja neid soovitakse turult välja süüa, asendades nad täiesti asjatundmatute ning kohati isegi ohtlike juhtidega. Lisaks sellele, on läbi nende tööle saamine tehtud lihtsamaks kui kunagi varem.

Oma teatud lube, registreeri end veebilehel, näita auto ette ja hakka tööle. Ei mingisugust intervjuud, eelnevaid teadmisi ega muud. Ettevõte küll nõuab, et juht läbiks koolituse, kuid see sisaldab põhiliselt ainult kuni 15 min. videokoolitust. Kuid kuidas inimene auto eest hoolitseb, milline on tema klienditeeninduse tase, riietus ja hügieen, sellest ei huvitu keegi. Kehva olukorda paneb see aga teised ettevõtjad. Kui töötajale midagi ei sobi, võib ta tolmu jalgadelt pühkida ning samal päeval juba alustada „tööd“ Boltis.

Mina arvan, et täna loob Bolt teadlikult selliseid tingimusi, kus inimesed ilma suure pingutuse ja  kohusetundeta saavad vabalt valitud ajal alustada endale mugavat tööd, kus puuduvad kellaajad, rutiin ja kontroll. Inimene harjub kiiresti mugava eluga ära, unustab elementaarse ning kui tulevikus on vaja eluga edasi minna jääb ta lihtsalt hätta.

Pealtnäha suur ja tegija ettevõte, kes on toonud Eesti maailmakaardile, maksab makse ja on palganud sadu inimesi (suur osa, on kusjuures välismaalased), on kahjuks üles ehitatud väga valedele põhimõtetele.

Puuduvad austus, mõistmine ja Eesti asja ajamine. Puudub kontroll, ülevaade ja rakendus on ohtlikke vigu täis, mis ühel või teisel päeval võib lõppeda kellegi jaoks väga kurvalt. Kas selline teenus on usaldusväärne?

Kas Sa lubaksid oma lapsel sellega sõita kooli, trenni või vanaema juurde? Kas sellise ettevõtte juht on ikka tõesti ettevõtluse edendaja?

See on peeglisse vaatamise koht igaühele!

Kommentaarid (5)
Copy
Tagasi üles