Õllepruulide aasta: häda on palju, aga kasumid ilusad

Lennart Ruuda
, reporter
Copy
Õlletootjad räägivad, et neil on raske, kuid nad teenivad hästi.
Õlletootjad räägivad, et neil on raske, kuid nad teenivad hästi. Foto: SCANPIX

Kuigi Eesti õlletootjad pidevalt kurdavad, kuidas kõrged aktsiisid ja karmistuv alkoholipoliitika äri ajamist segab, on nende majandustulemused jätkuvalt väga head.

Näiteks teenis Saku Õlletehas 2017. aastal – ajal, mil aktsiise tõsteti 100 protsenti ja Läti piirikaubandus oli haripunktis – 4,8 miljonit eurot kasumit. See oli firma jaoks viimase kümnendi parim tulemus. Halvemini ei läinud ka mullu, mil müügitulu püsis 61,7 miljoni ja kasum 4,6 miljoni euro juures.

Saku juhatuse sõnul aitas neid mullu erakordselt soe suvi. «Sellegipoolest oli ettevõte juba teist aastat olukorras, kus tuleb tegutseda kahaneva turu tingimustes,» viitas juhatus sellele, et kolmandik Eesti õlletarbimisest on kolinud Läti piirile.

Lisaks kurtis juhatus, et mitmekordselt kahanesid Soome turistide ostud Tallinnas. Kallines ka tooraine ja kütus, samuti pitsitas neid töökäte puudus ja kasvav surve maksta töötajatele rohkem palka.

Carlsbergi gruppi kuuluv Saku otsib aktiivselt ekspordivõimalusi uutel turgudel. Kuigi põhiosa joogist läks Soome, Poola, Saksamaale ja teistesse Balti riikidesse, proovitakse jätkuvalt jalga ukse vahele saada ka Aasias.

Saku on suutnud kasumlikkust parandada ja hoida ka seeläbi, et on kõvasti kokku hoidnud. Juhatus kirjutab, kuidas viimase kolme aastaga on tehase energiatarbimine kukkunud ligi viiendiku ja veetarbimine 14 protsenti. Kasvanud on tootlikkus. Nende tegevuste pealt säästeti mullu üle 1,5 miljoni euro. Töötajate arv langes 13 inimese võrra.

A. Le Coq hakkab suppi tootma

Kehvemini ei käi ka Eesti suurima joogitootja A. Le Coqi käsi. Kuigi firma tulemused veidi langesid, näidati siiski kadestamisväärset kasumlikkust: 70,3 suuruse müügitulu juures teeniti 12,3 miljonit eurot kasumit. Seetõttu ei pidanud emafirma, soomlaste Olvi paljuks võtta A. Le Coqist 18 miljonit eurot dividende.

A. Le Coqi pikaaegne juht Tarmo Noop kirjutas majandusaasta aruandes, et liitrites langes nende mullune müügimaht 2 protsendi võrra. Seejuures vähenes alkoholi müük siseturule 14 protsenti, põhjapiiril soomlastele aga lausa 47 protsenti. Languse on osaliselt kompenseerinud Läti piiripoed, kuhu müüdi kolmandiku võrra enam kui tunamullu. Kümnendiku võrra paranes ka mittealkohoolsete jookide müük siseturule.

Käesoleva aasta plaanide kohta märgib Noop, et loodetavasti otsustab valitsus alkoholiaktsiise vähendada. Nagu me teame, ongi seda tehtud, sest 1. juulis langes õlle, siidri ja viinaaktsiis 25 protsenti. See avaldab A. Le Coqile positiivset mõju, on Noop kindel.

Teiste suundadena kavatseb Tartu ettevõte keskenduda rohkem alkoholivabade õllede ja siidrite tootearendusele. Samuti plaanitakse alustada püreesuppide tootmist.

Kuna Eesti joogiturg ikkagi kukub, kavatseb A. Le Coq leida uusi turge. Juba praegu müüvad nad oma tooteid näiteks Lõuna-Aafrika Vabariigis, Venemaal, Saksamaal, Horvaatias ja Kreekas.

Õlletootja töötajate arv vähenes mullu 17 inimese võrra.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles