Meremäe kooli õpilased käisid Londonit kaemas

LEPM
Copy
Meremäe kooli reisiseltskond Buckinghami palee ees.
Meremäe kooli reisiseltskond Buckinghami palee ees. Foto: Evi Kambrimäe

3.–7. aprillil käisid Setomaa vallas asuva Meremäe kooli 4.–7. klassi õpilased Suurbritannia pealinnas Londonis, saatjateks õpetajad ja mõned lapsevanemad.

Idee sai alguse inglise keele õpetajalt Fee Tammelt, kes juba sügisel plaanis reisi ja sügisel said ära ostetud ka lennupiletid, kirjutab reisil osalenud Meremäe kooli õpetaja Evi Kambrimäe.

Õpilased tegutsesid reisi jaoks raha kogumiseks õpilasfirmades, korraldasid käsitöö- ja kodundusõpetaja Sigre Andresoni juhtimisel heategevuskohviku ja tehtud sai õpilaste poolt ka heategevuskontsert, kus koguti üle 350 euro reisi toetuseks. Veel saadi toetust ansambli 5Miinust heategevusliku kontserdi tuludest ja headelt annetajatelt.

Paljudel lastel oli see esimene lennureis, nii et ärevus lennu eel oli suur. Pärast väikest puhkust hotellis läksime kohtuma Londonis elava eestlannast muusiku Anna-Liisa Antveidiga, kes tutvustas meile rokiklubi, kust tema muusikutee sai alguse ja kus on aset leidnud paljude kuulsate rokkansamblite esimesed kontserdid. Seal ta rääkis endast ja eestlaste kogukonnast, kes Londonis omavahel suhtlevad ja tähtpäevi koos peavad.

Hiljem jalutasime mööda Camdeni linnaosa, mis on Londoni üks vanimaid ja omanäolisemaid. Anna-Liisa juhtimisel käisime ära Camdeni turul, mis suuresti erineb meie omast ning kus sai maitsta kohalikku toitu, mida sealsamas tehti. Õpilastele meeldis enim reivipood, kus müüdi neoonvärvides riideid ning mängis vali muusika. Tänaval kõndides tabas meid rahesadu, mis muutus lörtsiks ega tahtnudki lõppeda. Olime peaaegu läbimärjad ja halvas mõttes üllatunud, et Inglismaa meid selliselt vastu võtab.  Oli ju ümberringi kõik roheline, õitsesid kirsi-,pirni- ja ploomipuud, magnooliad, nartsissid, tulbid.

Meremäe kooli õpilaste reis Londonisse. Dublin Castle'i pubi ja kontserdipaik, mille sage külaline oli näiteks Amy Winehouse. Foto: Evi Kambrimäe

Õnneks ei jäänud lastest keegi haigeks ja järgmisel päeval olid kõik rõõmsalt valmis linnatuuri jätkama. Esmalt astusime sisse poodi, kus müüdi kvaliteetset talukaupa ja kust sai osta ka firma La Fromagerie juustu. Juustuvalmistamisest ja firma ajaloost rääkis meile Max, kes oli antud tööga tegelnud mõnda aega. Saime teada, et juustu tehakse lehma-, lamba- ja kitsepiimast, kusjuures kitsepiimajuust on kõige kallim. Maitsesime juustu ning ostsime ka kaasa. Meile tehti ka väike juustuvalik kaasavõtmiseks, et proovida eri maitseid.

Jätkasime linnatuuri Buckinghami Palee suunas, lootusega näha ehk kuningannatki, kuid  silmasime hoonest väljumas vaid kaunites kleitides ja kübarates teisi daame, samuti nägime vahtkonnavahetust. Käidud sai ka loodus- ja teadusmuuseumis ning Big Beni vaatamas, kuigi maailmakuulus kell on juba mõnda aega remondis.

Reedel oli laste jaoks üks suurimaid vaatamisväärsusi kõrghoones paiknev Sky Garden, kuhu viis meid hea tuttav, muusikaõpetaja Ruth Gross. Kõrghoone rõdult avanes suurepärane vaade Londoni linnale, võis nautida eri aegadest ja stiilidest pärit hoonete kooskõla.

Järgnes kuningavõimu ajalooga tutvumine Toweris, mis on olnud nii kuningate kui kuningannade ja nende kõrgest soost järeltulijate vangla. Vaatasime muuseumide kompleksis väljapandud kroonijuveele, videoklippi praeguse kuninganna kroonimisest, relvi, piinariistu. Toweris elavad seniajani kuulsad kaarnad, kes on sajandeid olnud kuningavõimu kaitse sümboliteks. Õpilased said külastamiseks muuseumi kaardid ja täitmiseks vihikud, et jääks ka nähtav jälg külastusest. Samasuguseid ülesandevihikuid nägime ka Londoni õpilaste käes, kes gruppidena ringi liikusid. Olime isegi pisut kadedad, et selline kogus ajalugu on neil kohe käeulatuses.

Osa meie grupist külastas Madam Tussaud’ vahakujude muuseumi, teine osa liikus üle Tower Bridge’i moodsa kunsti muuseumi suunas. See oli pikkade jalutuskäikude päev – vaatasime laevu ja sildu, teisel pool Thamesi jõge aina huvitavamaid hooneid. Londoni ehitised on üks erilisemaid vaatamisväärsusi. Ehe ajalugu saatis meid igal sammul. Trafalgari väljak jäi meelde oma tänavamuusika ja tantsivate inimestega. Tänavamuusikuid kohtas Londonis palju ning nende pillimängu tase oli üllatavalt hea.

Ehtsat ajalugu sai näha Briti Muuseumis, kus vaatasime Egiptuse muumiaid ja saime proovida lugeda nii egiptuse piltkirja kui foiniikia kiilkirja, mis on tähtkirja eellane. Tohutud kirjud seinamaalingud ja kirjadega sarkofaagid äratasid aukartust tolleaegse kultuuri vastu.  Märkida võib veel kauneid antiikaja vaase ja amforaid, mida vaid ajalooõpikuis oleme näinud, eri stiilis sammaste kilde, mis muuseumi olid jõudnud.

Pühapäeval pidime oma asjad pakkima ja asutama end lahkuma koduseks saanud hotellist Best Western. Meiega kohtus veel tore jaapanlanna Kiko Ito, kes elab samuti  Londonis, töötab juustueksperdina ja tegeleb parkuurimisega. Sõitsime Alexandra Palace’i juurde (londonlaste jaoks Ally-Pally) ja vaatasime sealt alla linnale. Meid segas kuulus Londoni udu, mis selleks korraks oli end jälle kohale sättinud. Külastasime ka Alexandra Paleed, mis on nii jäähall kui tuntud kontserdipaik.

Aitäh Rein Kooserile, kes meid Riiga ja tagasi sõidutas! Aitäh kõikidele annetajatele, kes meie reisi aitasid teoks teha! Eriti suur tänu Meremäel heategevuskontserdi korraldajatele Mikk Kooserile ja Maris Loquanciole ja nende meeskonnale, samuti kontserdil esinejatele: 5 Miinust, Okym, Tiiu ja DJ-d Rauno Märks ja Lauri Villau. Aitäh lapsevanematele Liis Terasele, Helen Ehandile ja Angelina Kürvits-Paile! Aitäh reisi saatnud õpetajatele Fee Tammele, kes kogu reisi organiseeris ja juhtis, Sigre Andresonile, kes reisi jooksul laste toitlustamisega tegeles, lapsi saatnud õpetajale ja direktori kt-le Aira Tarrosele. Väga suur tänu Marisele, kes ladusalt asju ajas ja nii mõnegi probleemi lahendas. Suur aitäh lastele, kes olid vaprad, heatujulised ja lõid kõiges kaasa! Teiega reisiks veelgi!