Noorte näitlejate diplomilavastus "Dekameron" esietendub kultuuriakadeemia mustas saalis

Kaie Mölter
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hetk "Dekameronist". Fotol vasakult: Hans Kristian Õis, Karolin Jürise ja Kristjan Poom.
Hetk "Dekameronist". Fotol vasakult: Hans Kristian Õis, Karolin Jürise ja Kristjan Poom. Foto: Siim Vahur

VAT Teater ja Tartu ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia on ühendanud jõud ja toonud Viljandi kooli 12. lennu teatrikunstitudengite diplomitööna välja lavastuse «Dekameron». Esietendus on 5. märtsil Viljandi kultuuriakadeemia black box’is ning hooaja lõpuni jõutakse anda rohkem kui 20 etendust Eesti eri paikades.

Kultuuriakadeemia teatrikunsti 12. lennu diplomilavastus, Giovanni Boccaccio «Dekameron» on Euroopa kirjandusloo üks tüvitekste, mille tähendus ja mõju on tajutavad tänapäevalgi. Nagu Boccaccio teoses, pajatavad ka VAT Teatri ja kultuuriakadeemia koostöölavastuses kummalisi, õpetlikke, liigutavaid ja veriseid lugusid noored ise. Nad räägivad maailmast, mis on alati pisut ohtlikum ja müstilisem, kui me oma argielus tunnistada tahame – ja seda nii XIV kui XXI sajandil.

Infoühiskonnas pommitab meedia tarbijaid lugematute lugudega eri elualadelt, kuid eriti hinnatud on lood katastroofipiirkondadest, sõjaväljadelt, epideemia epitsentritest, sest laibad, veri, väändunud jäsemed ja valukarjed on tänapäeval minev kaup. Meie katsume klassikalugude abil selgust luua, kus on ikkagi inimliku kaasatundmise võime piirid ja kust algab kalestumine.

«Dekameroni» ei valitud noorte diplomilavastuseks sugugi juhuslikult. Boccaccio looming, eriti just sajast jutukesest koosnev «Dekameron», kannab Euroopa kultuuriloos olulist rolli. «Dekameron» pani aluse novellile kui kirjandusžanrile: lühike, lööv ja haaravalt kirja pandud lugu lubab kiireid sissevaateid kõige erinevamate inimeste eraellu.

Kui keskaja loomingus olid kesksel kohal Jumal ja religioossed teemad, siis Boccaccio julges tõsta fookusesse lihast ja luust inimese ning ärgitada lugejat elust rõõmu tundma. Loomulikult lubas kirjanik endale neid elurõõme kirjeldades üsna pilkavat tooni.

«Dekameron» oli ka üks esimesi kirjandusteoseid, mida peaaegu kohe hakati tõlkima teistesse keeltesse. Selle teose vorm, ülesehitus ja stiil on motiveerinud loojaid juba sadu aastaid, nii et tänaseks võib igas Euroopa keeles leida mõne «Dekameroni» vaimus loodud tähelepanuväärse teose.

Viljandi kultuuriakadeemia noortega äratas selle klassikaloo taas ellu VAT Teatri kunstiline juht, lavastaja Aare Toikka. Lavastuse kunstnik on Illimar Vihmar, helilooja Veiko Tubin ja koreograaf Tanel Saar. Lisaks noortele näitlejatele on lavastuse väljatoomisesse kaasatud paljud teised kultuuriakadeemias õppivad tulevased kultuurispetsialistid. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles