«Tõde ja õigus» - väljakutse grimmikunstnikele

Liisbet Saue
, Sõbranna.ee reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Priit Võigemastilt jäljendi võtmine.
Priit Võigemastilt jäljendi võtmine. Foto: tootja

Pikalt oodatud kodumaise mängufilmi «Tõde ja õigus» grimmikunstnik Liisi Roht räägib, mismoodi filmimaailmas grimmi abil maagiat luuakse, mille poolest see linateos teistest erineb ja miks olid peaosalised Priit Loog ja Priit Võigemast sunnitud ligi viis tundi jutti grimmitoolis istuma.

«Tõde ja õigus» esitas grimmikunstnikele suure väljakutse, sest tegelased vananesid filmi jooksul 24 aasta võrra. See omakorda tähendab, et lõpus, kui oli toimunud kõige suurem ajahüpe, tuli kasutada silikoongrimmi, mida tehti Eesti filmi puhul esimest korda.

Liisi sõnul on vanainimese välimuse saavutamiseks mitmesuguseid võimalusi, kuid üldiselt võetakse appi silikoonist lisandid, mis tehakse spetsiaalselt näitleja järgi. Sellise grimmi tegemiseks kulub palju aega, mistõttu istusid peaosatäitjad Priidud – Loog Andresena ja Võigemast Pearuna – grimmitoolis neli-viis tundi.

Grimmikunstnik selgitab, et protsess algab  mitu kuud enne võtete algust näo jäljendi võtmisega. Sellest tehakse kipsi abil vorm, mille peale hakatakse n-ö vananemist voolima. Seejärel lõigatakse tükid kipspea küljest lahti ja ehitatakse n-ö negatiivi vormid. Teatud tükid, näiteks kael ja pealagi, nõuavad suuri kahepoolseid vorme. Lamedamate tükkide puhul, nagu näiteks põsed, saab kasutada lamedamaid vorme. Kui vormid lõpuks valmis saavad, valatakse nende sisse silikoon. Kõik tükid on ühekordseks kasutamiseks, mis tähendab, et iga päev tuleb teha uued. «Veetsime töökojas lihvides, saagides, ehitades ja puurides mitu nädalat,» meenutab Liisi.

Kui järg jõuab näitlejate grimeerimiseni, alustatakse näo ettevalmistamisest. Kui tegemist on näiteks proteesgrimmiga, aetakse meestel vahetult enne grimmi habe ära, et see kogemata silikooni näo küljest lahti ei lükkaks. Väga kiire karvakasvuga mehe puhul võib juhtuda, et õhtu lõpuks hakkab vuntsi- ja habemetüügas seda siiski tegema. Selliste probleemidega tegeletakse jooksvalt. Ettevalmistused tehtud, hakatakse silikoontükke näole liimima. «Näiteks Priit Võigemastil oli terve nägu kaetud silikoonitükkidega, Priit Loogile aga liimiti silikoonitükkidest põsed, ülahuul ja käed,» selgitab jumestuskunstnik. Pärast tükkide liimimist tuleb need ära värvida ja kleepida näokarvad sinna, kuhu vaja.

Liisi jutu järgi oli «Tõe ja õiguse» grimm eriline juba seetõttu, et näitlejatele kleebiti iga päev habemed põhimõtteliselt karv karva haaval. Näiteks Pearu kiilakale pealaele tuli karvad pähe torkida, niisamuti torgiti kulmud sisse Sauna-Madise silikoonist laubale. Priit Loog ja teised näitlejad veetsid tavapärastel hommikutel grimmitoolis ligi kaks tundi. Mida vanemaks aga näitlejad filmi mõistes said, seda karvasemaks tegelased läksid ja seda pikemaks venis ka grimm. «Üldjuhul oleneb filmigrimmi tegemise aeg konkreetsest filmist ja karakterist, aga tavaliselt jääb see poolest tunnist kuni tunnini, kui ei ole vaja midagi külge liimida või suurt soengut teha,» mainib jumestuskunstnik.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles