Facebooki Mary Poppins, hiilgav ärijuht (1)

Tõnis Oja
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Facebooki looja ja juht Mark Zuckerberg, asepresident Dan Rose ja Sheryl Sandberg juulis 2018.
Facebooki looja ja juht Mark Zuckerberg, asepresident Dan Rose ja Sheryl Sandberg juulis 2018. Foto: Drew Angerer/AFP/scanpix

Kui eelmise sajandi lõpus hakkasid tudengid riburada asutama kiiresti kasvavaid infotehnoloogiaettevõtteid, tekkis peagi probleem, et verinoortel asutajatel ja juhtidel nappis suureks paisunud organisatsiooni juhtimise oskusi ja kogemusi. Mõnikord pöördusid nad ise mõne kogenud juhi poole palvega appi tulla, mõnikord sundisid väljastpoolt juhti otsima ettevõttesse investeerinud riskikapitalistid. Ajakirjanikud ja analüütikud hakkasid neid kogenud juhte kutsuma lapsehoidjateks.

Nii kutsus Apple’i kaasasutaja Steve Jobs 1983. aastal ettevõtet juhtima John Sculley, kes oli siis karastusjookide tootja PepsiCo asepresident ja vastutas müügi eest USAs.

«Kas tahad elu lõpuni magusat vett müüa või soovid osaleda võimaluses muuta maailma?» kõlas Jobsi kuulsaks saanud küsimus Sculleyle ettepanekut tehes. Paraku ei läinud Apple’is seejärel hästi ning Jobs löödi enda loodud firmast 1985. aastal minema.

Eeskujulikuks «lapsehoidjaks» osutus aga Google’i pikaajaline tegevjuht Eric Schmidt, kelle riskikapitalifirma Sequoia Capital soovitas otsingumootorifirma asutajatel Sergei Brinil ja Larry Page’il ettevõtte juhiks kutsuda. Schmidt oli Google’i nõukogu esimees 16 aastat ja tegevjuht kümme aastat, enne kui juhiks sai kaasasutaja Larry Page.

Facebooki asutaja, nõukogu esimees ja tegevjuht Mark Zuckerberg kutsus endast 16 aastat vanema Sheryl Sandbergi ettevõtte ärijuhiks 2008. aasta märtsis. Sandberg töötas siis Google’is asepresidendina ja tema vastutusaladeks olid rahvusvahelised operatsioonid ja müük.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles