Eakad hindavad telefonide juures lihtsust ja suhtlemisvõimalusi

Maria Joost
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vanemaealistele kingiks sobivad telefonid.
Vanemaealistele kingiks sobivad telefonid. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Kui nooremad inimesed vahetavad sageli oma telefoni kas iga aasta tagant või isegi sagedamini, siis valib eakam inimene endale telefoni, mis tal kaua kestaks.

Rootsi mobiiliettevõtte Doro kategooriajuhi Jörgen Nillsoni on turul siiski vähe neid telefone, mis on konkreetselt vanemale generatsioonile suunatud. «Suuremas osas tööstusriikides on +65-aastaste osakaal 20 protsenti populatsioonist, mis on poole rohkem, kui seda oli 1950ndatel,» sõnas Nillson. «2040. aastaks on ennustatud, et vanemaealiste osakaal moodustab kolmandiku populatsioonist, kuid mõned ettevõtted näevad siiski oma toodete sihtgrupina vaid noori inimesi ja ei leia, et vanurid on väga huvitav sihtgrupp.»

Nillsoni sõnul tundub, nagu näeksid mõned ettevõtted vanemaealiste sihtgruppi ikka veel torisevate ja tõredate vanuritena. «Samuti ignoreerivad nad vanemaealiste järjest suurenevat populatsioon ja keskenduvad oma tootearenduses vaid noortele,» märkis Nillson ja lisas, et seetõttu ei käsitleta eakamate vajadusi tooteid välja töötades.

Nuputelefonid.
Nuputelefonid. Foto: MIHKEL MARIPUU/PM/SCANPIX BALTICS

«Kuigi tänapäeva seeniorid on tervemad ja elavad kauem, on neil siiski mõned väljakutsed, mis kaasnevad vanusega,» selgitas ta ja tõi näitena kuulmis- ja nägemusraskused. Kuulmisraskuste puhul on tihti probleemiks kõne eristamine mürarikkas keskkonnas või helisuuna kindlaks määramine. Nägemisprobleemide puhul toob Nillson välja vähenenud võime eristada erinevaid värve ja heleduse tasemeid ning raskusi  näha nii lähedal kui ka kaugel asuvate objektide peeneid detaile. «Loomulikult võib ka noortel mõningaid kuulmis-ja nägemisprobleeme olla, kuid vanuse kasvades teeb aeg oma töö,» sõnas Nillson.

Kategooriajuht märkis, et vanemaealistele mõeldud telefone disainides pööratakse erilist tähelepanu materjalidele ja pinnatöötlusele, et telefoni oleks võimalikult mugav kätte haarata, hoida ja käsitseda. «Lisaks püüame vältida teravate servade ja nurkade kasutamist, kasutades pehmeid elemente,» sõnas ta ja tõi näitena klaviatuuri, kus on suurelt ja selgelt välja toodud numbrid ja funktsioonid.

Ka helikvaliteedile pööratakse üsna palju tähelepanu. «Paljud arvavad, et see tähendab lihtsalt helitugevust, kuid see pole kaugeltki vaid nii,» sõnas Nillson «Kui inimesel on kuulmiskahjustus ja ta lihtsalt suurendab helitugevust, siis kohandub kõrv sellega ja lõpuks pole sellest enam kasu.» Mehe sõnul seisab trikk helis.

Telia meediasuhete juhi Raigo Neudorfi sõnul on sellel generatsioonil, kes nüüd hakkab pensionile jääma, pikk telefoni kasutamise kogemus olemas. «Nende jaoks ei ole enam määrav, et see peab olema nuputelefon,» sõnas ta ja märkis ära, et paljud vanemaealised küsivad esindusse telefoni vahetama tulles just sellist telefoni, millele saab kas Skype'i või mõne teise suhtlusrakenduse peale laadida. «Nad ikkagi hindavad seda, et saaksid suhtlust või ühendust hoida pildi ja heliga. Nuputelefoniga on see natukene keerulisem, aga Skype on täiesti tasuta.»

Nutitelefonid.
Nutitelefonid. Foto: MIHKEL MARIPUU/PM/SCANPIX BALTICS

Telia Viru keskuse esinduse juhataja Janek Eliase sõnul hindab eakam inimene telefonil järgmisi omadusi: ekraani suurust, lihtsust, hinda, vastupidavust ja eestikeelset telefonimenüüd. Tihti soovitavad nuputelefonilt nutitelefonile üleminekut nooremad pereliikmed.

Väga palju loeb vanemaealisel nutitelefoni valides isiklik kogemus. «Eeldada ei tohi, oleme isegi siin oma kogemuse põhjal heas mõttes ämbrisse sattunud,» sõnas Elias ja tõi välja korra, kui nuputelefoni kasutaja tuli esindusse uut telefoni otsima, endal kotis tahvelarvuti. Sellisel juhul on Eliase sõnul kliendile mõistlikum kohe nutitelefone tutvustada, kus nuputelefoni ja tahvelarvuti funktsioonid ühtivad.

Eestis tuli müügile nutitelefon vanemaealistele

Tele2 alustas teisipäevast, 21. novembrist vanemaealistele inimestele suunatud nutitelefoni Doro 8040 müüki. See on oluline täiendus seenioritele mõeldud telefonide valikus, kus seni on andnud tooni pigem nuputelefonid.

Tele2 müügi- ja turundusdirektori Kristjan Seema sõnul tegi küsitlusfirma Norstat Tele2 tellimusel hiljuti uuringu, millest selgus, et 43 protsenti üle 65-aastastest inimestest eelistab oma sõprade ja lähedastega suhelda pigem interneti, mitte otsesuhtluse teel. «Näeme oma klientide seas, et vanemad inimesed tahavad osa saada nüüdisaja suhtlusviisidest, aga nad vajavad selleks pisut juhendamist ja tuge,» ütles Seema. Ta lisas, et Doro uus mudel sobib neile, kes teevad esimesi samme nutimaailmas, ning see telefon on hea näide, kuidas teha üleminek nuputelefonilt nutikale võimalikult lihtsaks.

Doro 8040.
Doro 8040. Foto: Idea PR

Rootsi telefonitootja Doro kategooriajuht Jörgen Nilsson selgitab, et pea pooled eakatest vajavad nutitelefonide kasutamisel veidi suuremat tuge ja julgustust. «Doro uue nutitelefoni eesmärk on muuta inimeste igapäevasuhtlus pere ja sõpradega võimalikult muretuks.»

Doro 8040 on kohandatud kasutajaliidesega Android-telefon, millega saab hõlpsalt kasutada eri funktsioone, nagu piltide tegemine ja edastamine, muusika voogedastuse kuulamine ning teised rakendused. Rõhku on pandud lihtsusele, et kasutaja tunneks end rakenduste rägastikus kindlalt. Nilsson lisas, et seadme disain võtab arvesse vanemaealistele omast kuulmissagedust.

Sarnaselt teiste Doro telefonidega on ka nutitelefonil Doro 8040 spetsiaalne hädaabinupp, millele vajutades saab kiiresti ühendust oma lähedastega. Hädaabinupu vajutamisel annab telefon välja valju helisignaali, et tõmmata abi saamiseks lähedalolijate tähelepanu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles