Kaspar Koort: taome need rehvid atradeks. Enne kui on hilja

Kaspar Koort
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Margus Ansu

Aasta eest 2. detsembril olin üks ajakirjanikest, kes olid kogunenud Tartu külje alla endise Raadi sõjaväelennuvälja serva, et oma silmaga üle kaeda, mil moel hakkab välja nägema sinna aastate jooksul kuhjunud rehvimägede sundkorras likvideerimine ehk ametlikus kõnepruugis asendustäitmine. 

Olin neist rehviväljadest kuulnud varemgi, ise nägin esimest korda. Piirkonda oli kirjeldatud kui «apokalüptilist» ning olin pidanud seda ilukirjanduslikuks liialduseks, ent avanenud vaatepilt just selline oligi. Apokalüptiline.

Kitsuke tee viis kohta, kuhu rehvipurusti püsti oli pandud. Seda ümbritsesid rehvimäed. Autorehvid ja bussirehvid. Veokirehvid ja traktorirehvid. Vanad rehvid, mida enam keegi ei vaja. Kokku nii 14 000 tonni. 

Rehvid oli territooriumile kogunud nüüdseks maksejõuetuse tõttu likvideeritud OÜ Rubronic. Õigemini pidi see ettevõte rehvid ümber töötama, põhiliselt andsid neile vanarehve üle OÜ Rehviringlus ja AS Kuusakoski. Paraku ei suutnud Rubronic kohustust täita. Riik läks asendustäitmise teed. Riigihanke kaudu leitud asendustäitja sai tänavu veebruariks 1635 tonni rehve purustatud. Maksumaksja raha kulus selleks 300 000 eurot. 183 eurot tonn  – seega kogu õuduse likvideerimine läheks maksma veel pea 2,2 miljonit eurot.

Ent juba üheksa kuud pole purustatud ühtegi rehvi, sest tegevus on takerdunud kohtuvaidluste rägastikku. Nimelt teatas keskkonnainspektsioon veel enne esimese rehvi jahvatamist, et kulud nõutakse Rubronicult, Kuusakoskilt ja Rehviringluselt välja.Kaks viimast sellega ei nõustunud, ettekirjutused vaidlustati halduskohtus ning see leidis, et rehve käitlejale üle andnud ettevõtetelt pole alust sunniraha nõuda.

Riik keskkonnainspektsiooni isikus ei nõustunud omakorda selle otsusega ning asi jõudis ringkonnakohtusse. Millal lahendus tuleb ning kes seejärel riigikohtusse pöördub, näitab aeg. Kohtuvaidluste taustal on Tartu ja Luunja vald alale kehtestanud detailplaneeringu, mis lubab rajada päikeseenergia tootmise pargi. Plaan on ilus ning selle käigus nähakse ette ka vanarehvide nõuetekohane käitlus, kuid millal sellega tegudeni jõutakse, teab vaid jumal taevas. Riigi seisukoht on, et kulud peavad katma ikka Rehviringlus ja Kuusakoski.

Seni kõrguvad rehvimäed Raadil kurjakuulutavalt edasi. Kole mõeldagi, kui põlema peaks minema. Päästeautod ei pääse sinna kuigi hästi ligi ega jaguks kustutusvett, vajalik voolikuliin tuleks kohale vedada Annelinna Prisma juurest. Annelinna elanikud tuleks aga ilmselt evakueerida.

Kiiret lahendust ei paista kusagilt, kuid seda oleks hädasti vaja. Musta suitsu mattunud Tartu oleks rehvimägedest veelgi apokalüptilisem vaatepilt.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles