Uuring: kooliminekuks vara ärkamine on teismelistele bioloogiliselt ebaloomulik (1)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kanada teadlaste uuring näitab, et vara ärkamine ei ole teismelistele loomulik. Selleks, et kella kaheksaks kooli jõuda, on vajalik igapäevane võitlus iseenda bioloogilise ülesehitusega.
Kanada teadlaste uuring näitab, et vara ärkamine ei ole teismelistele loomulik. Selleks, et kella kaheksaks kooli jõuda, on vajalik igapäevane võitlus iseenda bioloogilise ülesehitusega. Foto: West Coast Surfer/picture alliance/moodboard

Kanada teismeliste seas tehtud uuring näitab, et kaheksaks-üheksaks kooli minemise tõttu tähendab hommikune ärkamine lastele igapäevast võitlust enda bioloogilise ülesehitusega.

Lisaks õpiedukuse ja tervise parandamisele tõstis Kanada McGilli ülikooli teadlaste uuring õpilaste edukust ka väljaspool õppetööd. Ajakirjas Journal of Sleep Research avaldatud uuringu tulemustest selgub, et varem ärkamine ei pane noori varem magama minema. Pigem magavad nad selle võrra lihtsalt vähem ja on seetõttu hommikuti rohkem väsinud.

Tulemuseni jõuti, analüüsides WHO rahvusvahelisest uuringust pärinevaid 30 000 Kanada õpilase kohta kogutud andmeid.

«Asi on selles, et vara algavad tunnid lähevad vastuollu meie loomuliku ööpäevase nn tsirkadiaanse rütmiga,» ütles uuringut juhtinud järeldoktorant Geneviève Gariépy. «Teismeliseeas see rütm muutub ning loomulik magamaminemise aeg lükkub kaks kuni kolm tundi edasi. Põhikooli vanuses muutub kell 11 magama minemine aina raskemaks ning seetõttu on hommikuti enne kaheksat ärkamine aina suurem võitlus iseendaga. Selles mõttes võitlevad teismelised õigeaegselt kooli jõudmise nimel iseenda bioloogiaga.»

Varasemad uuringud on näidanud, et unepuudus põhjustab teismelistes õpitulemuste halvenemist, terviseprobleeme, depressiooni, ärevushäireid ja käitumisprobleeme.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles